петък, 16 септември 2016 г.

ХРАНИ ЗА ПОВЕЧЕ КОЛАГЕН

Всички сме чували, че за да бъде  кожата ни здрава и красива, се нуждаем от колаген. Но знаем ли какво всъщност означава това?


Колагенът е белтък, при това -  най-разпространеният белтък при бозайниците – над 30% от общия в тялото и 70% от белтъка в кожата. Колко ключово е значението му, е видно от факта, че той изгражда съединителната тъкан, която пък специалистите определят като „скелето“ на всеки орган.

Колагенът активно участва в сухожилия, стави, хрущяли, кости, зъби, кръвоносни съдове, роговица и т.н. По отношение на кожата, той е основният фактор, който я прави здрава и еластична. За съжаление има една лоша новина – а именно фактът, че с възрастта организмът забавя производството на колаген. А това логично се изразява в стареене на кожата – загуба на блясък и еластичност, загрубяване и отпускане, поява на линии, бръчки, петна. 

Въпреки че технологиите се развиват и напредват, кожата трудно може да промени вида си с „вкарването“ на колаген отвън, посредством козметични продукти или техника. Това се дължи на факта, че мулекулите на колагена са твърде големи, за да проникнат в дермиса. Заедно с това е безполезно приемането му като някакъв вид добавка, тъй като храносмилателната система го разгражда до аминокиселини, както всеки друг белтък. Оттук специалистите стигат до извода, че той трябва да се възпроизведе от самия организъм, което означава, че процесът може да бъде подпомогнат от приема на различни храни, които да стимулират  производството. С други думи, за да имаме здрав и жив собствен колаген, следва да приемаме достатъчно количество пълноценни белтъчини.


На първо място храненето ни трябва да е богато на сурови ензимни растителни продукти – плодове и зеленчуци. Към това трябва да се добавят бобовите продукти, суровите ядки, яйцата, мазните риби. Храните, които стимулират естественото производство на колаген, са продуктите, богати на сяра и таурин, необходими за възстановяването на увредените фибрили. Естествен източник на сяра е чесънът, затова не забравяйте да го добавяте към храната си. Друго важно вещество, което подпомага борбата със стареенето на кожата, е генистеинът, съдържащ се основно в соевите продукти. Ликопенът – изобилстващ в доматите, има свойството да неутрализира ензима колагеназа, който разрушава колагена в тялото. Още някои, също толкова полезни за производството на колаген в тялото, храни са маслините, пресните краставици, морковите, зеленият чай. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар